Jak si zapamatovat vyjmenovaná slova? Fajn, možná si říkáte, ta už dávno umím, tak proč se je učit? No schválně, zkuste si říct vyjmenovaná slova třeba po M. Pokud jste skončili někde u myslit, mýlit se, třeba by stálo za to si je trochu oprášit….?
Možná ale spíše řešíte, že se vaše ratolesti učí vyjmenovaná slova ve škole a tak trochu se s tím perou. Většinou se všichni vyjmenovaná slova učí jako básničku - takže staré známé biflování. No, jde to… ale toho času, kolik s tím děti tráví! Ve školách mají občas různé pomůcky, jednotlivá slova jsou například doplněna o obrázky – to už je o něco lepší, obrázky jsou pro naši paměť o něco uchopitelnější. Existují i další vychytané pomůcky, třeba komiks, kde jsou jednotlivá slova použita ve větách, mluvící ukazovátka, která vysvětlí pro děti leckdy neuchopitelná slova, ale…. existuje ještě mnohem efektivnější způsob, jak se vyjmenovaná slova naučit.
Jak už bylo řečeno, mnohem lépe si pamatujeme obrázky než jednotlivá slova. Paměťové techniky, které učíme u nás ve Škole paměti, jsou přesně na tomto principu postaveny. Pokud do učení zapojíte vaši fantazii a emoce, všechno si zapamatujete mnohem rychleji a lépe. Proto si teď spolu zapamatujeme vyjmenovaná slova pomocí fantazijního příběhu.
Oproti jiným pomůckám si budeme jednotlivá slova představovat a spojovat je do vymyšleného příběhu. Důležité je vidět vše před sebou tak živě, jako kdybyste se dívali na film. Zkuste zapojit co nejvíce i emoce, všechno si co nejživěji představit se všemi pocity. Příběh může být naprosto nereálný, je to jedině dobře, spíše si zapamatujeme cokoli absurdního nebo legračního, než obyčejné a nudné věci.
Zkusíme si to na vyjmenovaných slovech po S:
syn, sytý, sýr, syrový, sychravý, usychat, sýkora, sýček, sysel, syčet, sypat
Jak může takový příběh vypadat?
Představte si, jak maminka pozoruje svého SYNA, který právě dojídá večeři, hladí si své bříško a zdá se, že je naprosto SYTÝ. On ale vstane, otevře lednici a dá si ještě SÝR. Nevšimne si, že je na něm zespodu nalepený kus SYROVÉHO masa, který sní také.
Najednou se mu udělá špatně. Vyběhne ven, je zrovna SYCHRAVÝ den , je mlha a poprchává, oblečení má celé navlhlé.
Vrátí se do svého pokojíčku a nechá oblečení zvolna USYCHAT na topení.
Sedne si k oknu a pozoruje SÝKORKU , která na parapetu zobe zrní.
V tom přiletí SÝČEK, vyplaší ji a všechno spořádá sám.
Unavený po náročném dnu si jde chlapec lehnout do postele, ale zalehne tam SYSLA, který si u něj v posteli udělal pelíšek. Ten se vyhrabe z peřin a začne na něj SYČET a vzteky roztrhá polštář, až se z něj začne SYPAT peří a zasype celý pokoj.
Tak co, šlo to? Samozřejmě, každého napadne jiný příběh. A to je jedině dobře, nejlépe budou fungovat příběhy, které si sami vymyslíte. Důležité je si vymyšlené příběhy několikrát zopakovat. Zavřete oči a projděte si ho v duchu za pár minut, pak třeba ještě před spaním a druhý den. Pokud máte pocit, že je pro vás těžké příběh vytvořit, věřte, že děti mají opravdu velkou fantazii a možná budete překvapeni, jak rychle se jim podaří podobný příběh vymyslet.
Krom toho takový seznam se dá ještě mnohem lépe naučit pomocí paměťové cesty, ale tady už je lepší navštívit Základní kurz Školy paměti. Tam si ukazujeme, jak se takové cesty tvoří a jak se s jejich pomocí dají naučit nejen vyjmenovaná slova, ale jakákoli látka.
Zkuste si s dítětem, které si nemůže vyjmenovaná slova zapamatovat, na chvilku sednout a podobné příběhy spolu vymyslet. Nejen, že si spolu užijete spoustu zábavy, ale hlavně uvidíte, že vyjmenovaná slova pak bude hned SYPAT z rukávu jako ten náš SYSEL. ☺