Před nedávnem jsem vám na blogu ukazovala, že pomocí paměťových technik je možné se naučit i něco tak neuchopitelného, jako jsou chemické vzorce (Jak se poprat s chemií). Dnes se s vámi podělím o to, jak si technikami pomáhám při učení na zkoušky z teorie v autoškole.
Nejprve se podíváme na to, jak je možné si zapamatovat povinnou výbavu vozidla za pomoci Body systému. To je technika, při níž si na předem vytvořené paměťové body na těle „napojíme“ memorované informace. Prvním bodem bude palec (na noze), dále koleno, genitálie, pupík, prsa, rameno, ústa, nos, oči a poslední budou vlasy. Povinná výbava obsahuje: náhradní pojistky, náhradní žárovky, příruční zvedák, náhradní kolo, výstražný trojúhelník, reflexní vestu, lékárničku a klíč na matice kol.
Nyní si jen jednotlivé body na těle spojím s informacemi, které si potřebuji zapamatovat – tedy s obsahem povinné výbavy. Nějakým vtipným a absurdním způsobem. Začnu s palcem u nohy a představím si, jak na něj napíchám pojistky. Do kolenního kloubu pak zastrčím žárovku, která se vždy při ohnutí kolena rozsvítí. Spojení příručního zvedáku a genitálií nechám na vaší fantazii ☺. Do pupíku napasuji náhradní kolo, na prsa pověsím výstražné trojúhelníky, ramena vycpu výstražnými vestami, aby působila větším a hrozivějším dojmem. Do pusy mezi zuby vrazím lékárničku a do nosní dírky zapíchnu klíč a vždy, když s ním pohnu, z druhé dírky vypadne matice na kola.
Veškeré obrazy je vždy nutné si barvitě představit a samozřejmě také párkrát zopakovat. Je přirozené, že vám mé asociace nemusí vyhovovat, tím lépe – když si vytvoříte své vlastní, budou mnohem trvalejší než ty převzaté.
Při studiu teorie v autoškole také hojně využívám Master systém, což je pokročilejší technika pro memorování číslic. Účastníci kurzu Školy paměti velmi dobře vědí! Pokud jste paměťovými technikami ještě nepoznamenáni, berte následující ukázku spíše jako takovou demonstraci toho, k čemu je možné techniky také využít.
Vezměme si například kapitolu věnující se vlečení motorových vozidel.
Při vlečení vozidla je možné jet maximálně 60 km/h – dle kódovacího systému jsou pro číslici 60 zástupným obrazem šosy (účastníci kurzů již vědí ☺). Představím si tedy, jak jsou vlečená auta spojena zauzlovanými vodnickými šosy, ze kterých při natažení odkapává voda.
Vzdálenost mezi vozidly při vlečení na tyči nesmí být menší než 1 m a větší než 6 metrů – 1 je v Master systému tůň a 6 je čaj. Představím si tedy vozidla, která jsou spojena tyčí, ze které vytéká voda a tvoří na silnici tůň, ve které si louhuji čaj.
Vzdálenost mezi vozidly při vlečení na laně nesmí být menší než 2,5 m a větší než 6 metrů – 2,5 si ukládám jako 25, protože je zde jasné, že to není 25 metrů. 25 zastupuje nylon a 6 čaj. Představa je jednoduchá – vidím auta spojená lanem, který je z nylonu nasáklého čajem.
Podobným způsobem je možné si zapamatovat i hloubku dezénu u jednotlivých druhů pneumatik.
Minimální hloubka dezénu u letních pneumatik je 1,6 mm – 1,6 si opět ukládám jako 16 a té odpovídá taška. Představím si, že chráním své pneumatiky před velkým horkem tak, že je zabalím do nákupních tašek.
Minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik je 4 mm – 4 = rak. Představím si zamrzlé pneumatiky, do kterých rak svými klepety vystříhává vzorek.
Doufám, že se mi podařilo vám ukázat, že s paměťovými technikami je možné memorovat i jiné informace než letopočty, seznamy či prezentace. Pro zajímavost nám do komentářů napište, jakým způsobem využíváte paměťové techniky vy.
Těšíme se na vaše reakce a přejeme vám krásný únor!