Nepravidelná slovesa jsou tak trochu noční můrou snad každého studenta angličtiny. Onu nechvalně známou tabulku nepravidelných sloves se lidé biflují pořád dokola, vylepují si ji na lednici nebo třeba na zeď toalety, ale tři různé tvary slovesa jsou prostě pro naši paměť moc velké sousto. Nebo to tak není a šlo by to úplně jinak a lépe?
Na internetu najdete spoustu nejrůznějších tabulek s nepravidelnými slovesy a tipy, jak se je učit . Nejčastěji jde ale jen o doporučení, abyste se jich neučili moc naráz, procvičovali je ve větách a byli jste trpěliví. Nikdo vám však neřekne, JAK se je vlastně naučit, abyste učením nestrávili stovky hodin. My vás to ale naučíme!
Stejně jako u slovíček zkuste místo biflování použít paměťovou techniku a vytvořit si ze tří tvarů příběh. Slovíčka jsou pro naši paměť neuchopitelná, ale když si ve slovíčku najdete nějaké české slovo nebo symbol a spojíte jej s jeho významem, hned mozku s uložením slovíčka do paměti mnohonásobně pomůžete. U nepravidelných sloves máme tvary hned tři – infinitiv, minulý čas prostý a minulé příčestí. Všechny tři tvary si ale snadno spojíme do příběhu.
Ukážeme si to názorně na slovíčku break, které znamená zlomit nebo rozbít.
BREAK [brejk] BROKE [brouk] BROKEN [broukn] - ZLOMIT, ROZBÍT
Představte si, že si ZLOMÍTE nohu na lyžích, protože jste na lyžích zkoušeli BREAKdance.
Přijede sanitka, ze které z jedné strany vyleze BROUK.
A z druhé další BROUK, který má místo nosítek velký KNedlík.
Velmi klíčové je si příběh jen nečíst, ale ideálně pak zavřít oči a celý příběh si opravdu co nejživěji představit jako by se odehrával přímo před vámi.
Ukážeme si ještě jedno nepravidelné sloveso - a to catch neboli chytat, chytit.
CATCH [keč] CAUGHT [kót] CAUGHT [kót] - CHYTAT, CHYTIT
CHYTÁTE ryby a jako návnadu používáte KEČup.
Když rybu chytíte, musíte jí nejprve vyťukat KÓD na jednu ploutev.
A další KÓD na druhou ploutev a pak si ji můžete odnést.
Opět zavřete oči a celý příběh si ještě jednou vybavte.
Tímto způsobem můžete tabulku nepravidelných sloves zmáknout raz dva. Říkáte si, že to je super, jenže sami byste to nevymysleli? Nemusíte! My ve Škole paměti dobře víme, že člověk je tvor tak trochu líný. A moc dobře víme, že vymýšlení příběhů ke všem tvarům nepravidelných sloves vyžaduje určitý čas a energii. Proto jsme je vymysleli za vás!
Do naší aplikace 2000 SLOVÍČEK jsme nově přidali nepravidelná slovesa! Nejen, že si je zapamatujete mnohem rychleji, ale díky speciálnímu algoritmu, který hlídá, abyste je opakovali v souladu s křivkou zapomínání, si je budete pamatovat navždy. A jako skvělý doplněk u každého nepravidelného slovesa najdete použití každého tvaru ve větě – tedy jednu větu s použitím infinitivu, další v minulém a další v předpřítomném čase. Perfektně si tak procvičíte gramatiku a uvědomíte si, v jakých přesně případech se používá minulý a kde předpřítomný čas! To je další věc, která dělá lidem problémy, vzhledem k tomu, že v češtině předpřítomný čas nemáme. A jak to vypadá?
Infinitiv:
My dad taught me to CATCH fish when I was 3.
Můj otec mě naučil CHYTAT ryby, když mi byly tři roky.
Minulý čas:
I CAUGHT a really huge fish two years ago.
Před dvěma lety jsou CHYTIL opravdu obrovskou rybu.
Předminulý čas:
I have never CAUGHT a shark.
Nikdy jsem NECHYTIL žraloka.
Zkrátka na své si přijdou i studenti, kteří mají nepravidelná slovesa relativně v malíku, ale rádi by si ujasnili použití minulého a předpřítomného času. V samotné aplikaci pak samozřejmě nechybí výslovnost všech tvarů a aplikace dokonce umí ukázkové věty přečíst hlasem rodilého mluvčího.
Na to, jak jde učení nepravidelných sloves skoro samo, se můžete juknout ve videu! A pozor, celý balíček nepravidelných sloves je pro naše členy součástí jejich členství v aplikaci 2000 SLOVÍČEK. Vyzkoušejte si několik lekcí zdarma!
Ať se vám v novém školním roce daří!