Nedávno nám napsal pan Petr, že ho již nebaví, jak nad ním děti vyhrávají v pexesu, a jestli bychom mu neporadili nějakou vychytávku, se kterou by bylo možné toto nepříznivé skóre zvrátit. Shodou okolností mám sama s hraním pexesa bohaté zkušenosti a jelikož také nerada prohrávám, již jsem se pro své potřeby otázkou vítězné taktiky zabývala. Dnešní článek bude tedy věnován pexesu a zároveň poslouží jako názorná demonstrace toho, jak široké je spektrum využití paměťových technik.
Hned na úvod musím poznamenat, že vás budoucí vítězství v pexesu budou něco stát – bez práce ale nejsou koláče, tedy ani vítězství. Základem této vychytávky je, aby každá pozice herního pole měla přiřazené své označení – symbol, se kterým budeme propojovat otočenou kartičku. Vycházejme z toho, že kartičky budou rozmístěny do pravidelné mřížky po 8 řadách a 8 sloupcích.
Nyní je na každém, aby si vytvořil takový „kódovací systém“, který mu bude vyhovovat. Já sama používám Master systém – technika pro ukládání čísel, kterou důkladně vysvětlujeme na našem Základním kurzu a která spočívá v tom, že každé číslici odpovídá jasně daný symbol. Je jedno, jestli se rozhodnete desítky číslovat vodorovně a jednotky svisle nebo naopak, důležité je, abyste nastavený systém dále dodržovali. Pro snazší pochopení využijeme zjednodušené ilustrace:
Dejme tomu, že otočíme kartičku s motivem ryby, která se nachází na pozici 2;0 (=20). Podle pravidel Master systému víme, že číslici 20 náleží symbol nosu. Nyní nastává poslední a nejzábavnější fáze celého procesu – musíme propojit Master pojem se symbolem na kartičce => představte si, jak vám z nosu vyplavala ryba. Stejným způsobem pak postupujeme i u dalších kartiček. Na pozici 0;1 se ukrývá prase. Souřadnice 0;1 (tedy 1) zastupuje tůň a tu potřebujeme propojit s prasetem. Výsledkem může být např. trochu morbidní obraz prasete topícího se v tůni.
Při spojování symbolů na kartičkách s Master pojmy se nebojte popustit uzdu své fantazii, jak již určitě dobře víte, čím kreativnější obraz vytvoříte, tím si ho lépe zapamatujete. Máme vyzkoušeno, že k interferenci při dalších kolech nedochází, pro jistotu však můžete jednotlivá kola odlišit barvami. Ve druhém kole tedy budou všechny symboly např. zelené – utopené prase v tůni zezelená. Pokud jste o Master systému nikdy neslyšeli, pravděpodobně nyní jen nechápavě kroutíte hlavou a říkáte si, že jsem se zbláznila. Troufám si však tvrdit, že exaktnější a jednodušší způsob budete hledat jen těžko.
Chcete-li se ale i přesto Master sytému vyhnout, můžete vyzkoušet alternativu, kdy bude každou pozici kódovat např. známá osoba a určitá činnost. Opět je na vás, jestli zvolené osobnosti budou svisle a aktivity vodorovně či naopak. Doporučuji vám vybírat jednoznačné aktivity a nezaměnitelné osoby – 0 může zastupovat Zeman, 1 Karel Gott a 2 třeba Pat s Matem, v druhém směru pak můžete zvolit třeba tyto aktivity – 0 spánek, 1 sex a 2 např. vaření. Příkladem pro kartičku se symbolem nůžek pak může být představa spícího Karla Gotta, kterého ostříháte nůžkami.
Připravte se na to, že zpočátku to bude mazec – tolik obrazů a symbolů a vaše urputné soustředění bude narušováno znuděnými povzdechy netrpělivého protivníka. Vězte ale, že čím více partií odehrajete, tím snadněji a rychleji vám aplikování tohoto systému půjde. Na úvod volte pexesa s jednoduššími motivy a teprve až si budete jistí kódováním pozic, přejděte ke složitějším motivům.
Jak vidíte, paměť můžete, kromě tréninku na trenujpamet.cz, procvičovat různými způsoby, důležité je, aby vás to bavilo a budeme rádi, když se s námi do komentářů podělíte o to, jestli při nějakých hrách využíváte také paměťové techniky.