Tentokrát se podíváme na to, jaký jste učební typ a jaký postup byste tedy měli při učení volit. Jak zní známý citát, učit se, učit se, učit se. Každému z nás ale vyhovuje trochu jiná technika učení. Někdo si lépe pamatuje informace, které si poznamená a barevně zvýrazní, dalšímu se naopak nejlépe vybavují informace odposlouchané. Odborníci rozdělují dva hlavní studijní typy: vizuální a auditivní. Často k němu přidávají ještě typ kinestetický.
Zkuste si nejprve určit, který učební typ jste právě vy a který způsob učení je pro vás optimální. U naprosté většiny lidí samozřejmě dochází k prolínání studijních typů, vždy je však jeden z typů o něco dominantnější a ty ostatní jsou doplňkové. Zkuste si teď odpovědět na následující otázky týkající se technik učení:
Znáte texty svých oblíbených písní?
Napadá vás nějaký reklamní slogan?
Pamatujete si z dětství nějakou říkanku nebo básničku?
Zapamatujete si z dovolené v cizině některá slovíčka?
Velmi zjednodušeně se dá říci, že pokud u vás převažují spíše odpovědi „ano“, „hodně“, „pamatuji“ – jste spíše auditivní typ. Pokud byste odpověděli spíše „žádné“, „nic mě nenapadá“, „spíše ne“ – budete mít spíše vizuální paměť.
POTŘEBUJI TO SLYŠET
Lidé, u kterých dominuje auditivní typ učení, potřebují informace, které si mají zapamatovat, především slyšet. Vyhovuje jim učení z poslechu přednášek nebo konverzační hodiny. Nedělá jim problém naučit se básničku či písničku a dobře si pamatují jména lidí, kteří se jim představili. Většinou se jedná o zdatné vypravěče příběhů či vtipů.
Tipy pro vás:
Pozorně poslouchejte, během přednášek si výklad nahrávejte a poté jej poslouchejte, o naučeném diskutujte s ostatními a zkuste jim látku svými slovy vysvětlovat. Při učení si nahlas opakujte, při studiu jazyků sledujte filmy v původním znění a poslouchejte texty cizojazyčných písniček.
POTŘEBUJI TO VIDĚT
Pro lidi s vizuální pamětí je nejdůležitější to, aby přijímané informace viděli. Nejlépe si tedy pamatují informace, které si přečtou nebo které si představí či logicky odvodí. Mnohem lépe se jim vybaví něčí obličej než jeho jméno. Po zhlédnutí filmu si vzpomenou i na drobnější detaily snímku, nemají však ponětí o tom, jaká hudba ve filmu zazněla. Stejně tak jim nedělá problém vybavit si, jaké měl přednášející oblečení nebo účes, bohužel již nevědí, jakou látku vykládal.
Aby lidé, u kterých převažuje tento typ učení, pochopili určitou problematiku, je pro ně nezbytné si ji představit. Upřednostňují práci s obrázky, tabulkami, grafy či barevným zvýrazněním. Při učení potřebují mít podklady dobře zorganizované a je pro ně důležité eliminovat všechny rušivé elementy jako je například nepořádek na pracovním stole.
Tipy pro vás:
Pozorně čtěte informace, používejte barevné značení, vytvářejte si tabulky a obrázky, mentální mapy, sledujte výuková videa a v neposlední řadě si vytvářejte paměťové obrazy.
POTŘEBUJI SI TO VYZKOUŠET
Lidé s tzv. kinestetickým typem učení potřebují být při učení v pohybu. Nejlépe se učí, když si vše mohou sami vyzkoušet. Ideální je pro ně asistovat například při pokusech či se účastnit scénky popisující probíranou látku. Pro lidi s tímto typem učení je běžné, že jsou tak trochu nesoustředění, často se houpají na židli, poklepávají si nohou a při vyprávění živě gestikulují. Potřebují, aby přijímané informace byly záživné, jelikož suchá data jsou pro ně nezajímavá.
Tipy pro vás:
Snažte se nově naučené informace co nejdříve aplikovat, pokud máte potřebu při učení chodit – choďte, vytvářejte si interaktivní výukové materiály jako například cizojazyčné pexeso nebo zábavné prezentace. Kreslete si schémata, myšlenkové mapy, zkuste si učené nezáživné informace zdramatizovat či jim dodejte „šťávu“ tím, že je převedete do běžného života.
A jak je to s paměťovými technikami?
Tak co, poznali jste se v některém ze studijních typů? Jestli ne, neházejte flintu do žita, pamatujte si, že optimálnímu učení napomáhá především použití vhodné memorovací techniky. Dobrou zprávou je, že když vědci různé studijní typy testovali, zjistili, že paměťové techniky jsou vhodné pro všechny bez rozdílu. Jakýkoli handicap, který můžete pociťovat jako více auditivní či vizuální typ, je možné pomocí paměťových technik přelstít :-).
Vzhledem k tomu, že většina lidí má v sobě část každého ze zmiňovaných typů, vyhovuje jim tak kombinace technik učení. Téměř zázračný efekt paměťových technik tak tkví v tom, že kombinují vše, co jednotlivým typům vyhovuje. Právě toho využíváme i v naší aplikaci na učení slovíček 2000slovicek.cz. Paměťové techniky jsou postaveny na představivosti a převádění nezáživných informací do obrazů. Proto máme ke každému slovíčku vytvořený fantazijní příběh. V tomto si jistě bude libovat vaše více vizuální paměť. Jednotlivé obrázky je dobré doplnit i zvuky, které jako byste slyšeli ve své hlavě – to je něco pro vaši auditivní paměť. Na své si ale přijde i část kinesteticky zaměřená – při vytváření mentálních obrazů je důležitý právě pohyb. Obrazy by se měly hýbat, hýřit barvami, být dostatečně absurdní a zábavné, aby se staly záživnými i pro jedince, kteří si při studiu potřebují ideálně vše prožít a vyzkoušet.
Doufáme, že jsme vám dnes maličko poradili, jak proces učení zkvalitnit a že vám učení půjde jedna báseň!