Také je pro vás chemie španělskou vesnicí? Jde vám hlava kolem z chemických vzorců? Ukážeme vám, že s použitím paměťových technik se memorování chemických vzorců bát již nemusíte. Navíc se učení stane efektivnějším a v neposlední řadě se mnohdy i dobře pobavíte. Nevěříte? Čtěte dál.
Použití techniky si názorně ukážeme na vzorcích glukózy a galaktózy v Haworthově projekci, pro chemické znalce přesněji na vzorci α-D-glukopyranózy a α-D-galaktopyranózy. Upozornění pro nechemiky! Následující ukázka vám bude pravděpodobně připadat složitá, ale s dostatečnou znalostí chemie a s trochou tréninku jdou paměťové techniky použít i na tak složité memorování jako je učení chemických vzorců.
Předpokládejme, že už máte o strukturách cukrů jisté povědomí, že víte, z jakých součástí se glukóza a galaktóza skládají a jakým principem se jejich vzorce tvoří. Jde vám tedy pouze o to, zapamatovat si, v jaké poloze se nachází vodík (H) a OH skupina. Pro laiky: jestli je na vyznačeném místě nahoře H nebo OH.
U každého vzorce máme 4 místa, na která se musíme zaměřit. Vytvoříme si tedy 2x 4 body, se kterými budeme následně pracovat a které budou někde umístěny = lokalizovány. Můžeme použít například Body systém, kdy si jednotlivé body vytváříme na těle. Ideální je pro pokročilejší mistry paměťových technik vytvoření paměťové cesty. Pro názornost si teď vytvoříme body na těle. Pro glukózu to může být třeba hlava, na které si vybereme 4 body. Prvním bude deštník (nacházející se nad hlavou), druhým bude klobouk, třetím vlasy a posledním čelo. Pro galaktózu to bude například noha, kde prvním bodem bude palec, druhým pata, dále koleno a jako poslední budou hýždě. Nyní je důležité spojit si cukr, který si chceme pamatovat s místem, kde jsme si vytvořili oné 4 body. Můžeme si například představit hlavu zapatlanou lepidlem (glukóza -> glue = anglicky lepidlo) a nohu oblečenou do slavnostního oblečení a obutou ve společenských botách (galaktóza -> „hodit se do gala“).
Dalším krokem je vytvoření zástupných a uchopitelných pojmů, které nám nahradí neuchopitelné H a OH. Nebojte se popustit uzdu své fantazii a vyberte si názorné a zapamatovatelné představy. Pro tuto chvíli si pod H můžeme představit třeba houbu a místo OH ohon, jistě vás ale napadnou mnohem lépe představitelnější pojmy
Nyní nastává nejdůležitější a zároveň nejzábavnější fáze a tou je samotné memorování. Čeká nás napojování zástupných pojmů na předpřipravené body. Z obrázku je patrné, že ve vzorci jsou H a OH vždy proti sobě, stačí tedy zapamatovat si, co se nachází na jednom konci, pro nás tedy nahoře. Začneme s glukózou, na prvním uhlíku (pro laiky: prostě jen na bodě č. 1) máme nahoře H -> houbu, kterou musíme spojit s deštníkem. Představíme si například, jak se kryjeme deštníkem před záplavou hříbků. Na druhém uhlíku je nahoře opět H -> odkryjeme klobouk a pod ním najdeme hříbek. Třetí uhlík má nahoře navázánu OH skupinu -> ohon a my jej máme spojit s vlasy. V tomto případě se spojení přímo nabízí -> vlasy jsou stažené do mohutného ohonu. Na čtvrtém uhlíku máme nahoře H -> z čela nám roste hříbek a my ho dlaní rozmáčkneme. Čím je představa barvitější, tím snadněji se nám bude později vybavovat.
Stejně pak postupujeme u galaktózy, kterou máme spojenou s nohou. Na prvním uhlíku se nahoře nachází H a ten budeme propojovat s palcem - palcem odklápíme klobouk houby. I druhý uhlík má nahoře H - patou rozšlapáváme houbu. Na třetím uhlíku se nahoře nachází OH - z podkolenní jamky nám raší ohon. Na čtvrtém uhlíku se nahoře nachází opět OH, spojení s hýžděmi však již necháme jen na vaší fantazii
Vlastní vybavování pak může probíhat třeba takto: „Glukóza, glukóza, jak jen je ten její vzorec…no jó, glukóza = hlava od lepidla a teď jaké bylo to obsazení těch uhlíků… deštník mě kryje před houbami, takže H, pod kloboukem jsem našel taky houbu, takže další H… co to tam je dál, logicky přece, pod kloboukem jsou… vlasy a z vlasů je velký ohon, takže OH, teda, já jsem ale hvězda, jenže co ten další uhlík… no jasně, na čele si přece rozmáznu houbu H…paráda.“
Je samozřejmě jen na vás, jaké „navěšovací“ body si zvolíte a jaké zástupné pojmy si vyberete. Toto byla pouze demonstrace toho, jak se dá i něco tak neuchopitelného, jako jsou chemické vzorce, naučit bez ztráty nervů.