V jednom z našich dřívějších článků jsem vám ukázal, Jak jsem syna naučil abecedu ve třech letech. Písmenka už má v pěti letech samozřejmě v malíku, takže volně pokračujeme se slovy. Vymyslel jsem si hned několik her se slovy, které spolu pravidelně trénujeme, a které rozvíjí jeho kreativitu. Hodně ho baví hra, kdy vybereme pět slov a já po něm chci, aby z nich vytvořil příběh. Pro něj to je zábava. Ale proč to s ním vlastně dělám? K čemu mu to bude a co se tím vlastně u dítěte trénuje?
PAMĚŤ
Tak v první řadě trénuje paměť. Těch pět slov si přečteme jen jednou. Pak už je musí udržet v paměti, aby příběh vytvořil. Tím si pravidelně trénuje krátkodobou paměť. Ne že by měly děti špatnou paměť, ale před nástupem do školy je dobré občas potrénovat zapamatování konkrétních pojmů.
PŘEDSTAVIVOST
Děti mají obecně fantazii poměrně dobrou, takže pro ně není zas takový problém spojit pět nesouvisejících pojmů a vytvořit příběh. Není ale špatné takto cíleně představivost trénovat. To se jim bude v budoucnu v životě i při používání paměťových technik hodit. Jak takové zadání může vypadat? Třeba slova anděl-ananas-anténa-atlas-autobus. A synův příběh? Andílek si dal ananas, pak vylétl na střechu, u antény si přečetl atlas a odjel domů autobusem. Příběhy mohou být hodně fantazijní. Například náš syn zpočátku vymýšlel hodně absurdní příběhy. Proč ne? Není třeba hned děti opravovat, nechme je vymýšlet, co je zrovna napadne, i když je to vlastně úplný nesmysl. Ale někdy po něm chci i něco logického a zároveň trénuji s ním. Když si říkáme i můj příběh nebo nějaké alternativní, rozšiřuje si tak obzory.
KREATIVITU
Vymýšlením nových a nových příběhů rozvíjíme dětskou kreativitu. A proč? Děti často dělají nejrůznější cvičení přesně podle vzorů. To je fajn na rozvíjení nejrůznějších dovedností jako třeba malování, čtení nebo psaní. Je ale také potřeba, aby si děti poradily v nových situacích vymýšlením nejrůznějších kreativních řešení. Kreativita náš život obohacuje a bude čím dál tím důležitější. S rozvojem umělé inteligence můžeme diskutovat o tom, jaké znalosti budou děti v budoucnu muset mít. Je ale úplně jasné, že bude potřeba být stále hodně kreativní. Můžete sice umělé inteligenci zadat, co má zpracovat, ale vymyslet zadání? K tomu je potřeba být kreativní.
SLOVNÍ ZÁSOBU
Taková hra se slovy s vytvářením příběhu je perfektním tréninkem slovní zásoby. Nejen, že se tak dítě učí třeba i úplně nová slova, ale musí je správně skloňovat a použít ve větě. Například když má v zadání slovo máta, v příběhu pak třeba použije čaj s mátou nebo mátový čaj. Stejně jako čtení je to ideální aktivita pro rozšiřování slovní zásoby, aby dítě umělo dobře komunikovat.
KONCENTRACI
Při takových aktivitách s dětmi pokládám za klíčové to, že si takto trénují koncentraci. Já jsem třeba zarytý nepřítel telefonů u malých dětí. Jejich časté používání u nich vede k poruchám koncentrace a vyloženě je učí se nesoustředit. O tom už jsem se rozepsal v článku Hloupneme? Pozor na digitální demenci. Když má ale syn vymýšlet příběh ze slov, musí se na slova soustředit – nejprve aby je nezapomněl, a pak aby příběh vymyslel. I koncentrace se tedy dá trénovat a pro děti je to hodně důležité a pomůže jim to v tom, aby se zvládly ve škole soustředit.
Mimochodem nebojte se, že budete u takové hry s dětmi mentálně strádat. Je to stejně tak dobrý trénink kreativity a koncentrace pro vás! Když jsem kdysi začínal s paměťovými technikami, jako takový klasický trénink lektoři paměti doporučovali právě vytváření příběhů. Já jsem tenkrát neustále otravoval rodinné příslušníky s tím, aby mi napsali nějaký seznam náhodných slov. Z těch jsem si pak vytvářel příběhy, abych byl rychlejší při používání paměťových technik třeba na čísla nebo na slovíčka. Vy s tím nemusíte obtěžovat rodinu, klidně si nechte vygenerovat libovolný počet slov na našem portále TrénujPaměť.cz a můžete trénovat sami nebo s dětmi. A nejen to, na portále můžete trénovat v podstatě všechny paměťové techniky a to bez jakéhokoliv omezení.
Zkuste doma s dětmi zapojit podobné hry ve stylu škola hrou jako jsme si ukazovali. Takhle nenásilně je naučíte pracovat s pojmy a od toho už je pak jen kousek i k používání samotných paměťových technik, které jim v budoucnu učení hodně usnadní. Ale o tom zase v nějakém dalším článku – tak ať vám žádný neuteče!