Dnes to bude trochu bolet... Půjdu do toho možná trochu kontroverzně a rýpnu do tématu děti a digitalizace, resp. chytré telefony, ale považuji to za zásadní!
Rozumím, pokrok nezastavíš a chytré telefony tu jsou a budou. Na druhou stranu mě hodně vyděsilo, když jsem na dovolené na Mallorce v restauracích vidět tolik malých dětí, dokonce i úplných miminek, jejichž rodiče si užívali nerušenou snídani, oběd i večeři díky telefonu s kreslenými seriály z youtube na stole. Opravdu to tak musí být?
Dlouhodobě mne téma tzv. digitální demence zajímá. Je to ostatně oblast, která má hodně co do činění s pamětí a především s koncentrací. Vypíchnu teď podle mě 3 nejzásadnější témata a hrozby nadměrného používání mobilů u dětí:
Oči
Nejrůznější „trendy“, i ty negativní, často vidíme nejprve v Asii. Například v Jižní Koreji děti a dospívající tráví na mobilu více jak 5 hodin a další hodiny pak ještě na počítači nebo tabletu. Do 25 let věku se ale oči vyvíjí a je pro ně problematické trávit tolik času díváním se na cokoliv velmi zblízka. Více jak 95 % mladých je tam krátkozrakých! V Evropě je to už 30 %, ale rozhodně není možné usnout na vavřínech, trend je bohužel vzestupný. Hodiny strávené v mládí před obrazovkou mobilu mohou vést ve stáří až k slepotě. To je neudržitelné i pro zdravotní a sociální systém, proto již třeba v Číně zavedli zákaz smartphonů ve školách.
Deprese a závislost
Kromě toho se děti často dívají na telefon před spaním, což prokazatelně vede k poruchám spánku, následnému nevyspání a zhoršení výkonu ve škole. Mnoho studií také ukázalo jasnou spojitost mezi nárůstem depresí, a dokonce sebevražd u mladých lidí v souvislosti s používáním digitálních přístrojů a hlavně sociálních sítí. (V USA se během sedmi let zdvojnásobil počet sebevražd u mladých dívek.) Mladí lidé si navykají komunikovat hlavně prostřednictvím sítí, prokazatelně se tak snižuje empatie, které se učíme právě pomocí interakce s lidmi, ne s obrazovkou.
Hrozivě pak narůstá závislost na používání mobilů a sociálních sítí. Například v Jižní Koreji u mladých vystoupala přes 30 %, proto již zavedli legislativu, kdy v chytrých telefonech musí být při používání dětmi a mladistvými speciální software, který časově omezuje používání přístroje včetně používání v noci, omezuje sledování například stránek s pornografickým obsahem a je zde automatické posílání varování rodičům. A to zavedla země, která je číslem 1 v produkci chytrých telefonů.
Ztráta koncentrace
Spousta zemí investuje nemalé prostředky do digitalizace na školách. To je podle mnohých symbolem pokroku, vyspělosti a kvality školy. Ale pozor, žádné studie, zdůrazňuji, žádné studie, neukazují, že by zavádění digitalizace do škol vedlo k lepším výsledkům, o paměti ani nemluvím. Německý profesor Manfred Spitzer, který se tématu digitalizace dlouhodobě věnuje, zmiňuje mezi jinými experiment, kdy se žáci rozdělili na dvě skupiny - jedna využívala při výuce počítače a druhá si vystačila bez nich. Skupina, která používala počítače však nedosáhla lepších výsledků. Naopak byly zaznamenány vedlejší efekty jako snížení koncentrace - 34 % času totiž děti strávily jinými aktivitami jako je brouzdání na internetu a sociálních sítích. Další výzkumy prokázaly, že počítače spíše odvádějí pozornost a zhoršují výkony především u problematičtějších a sociálně slabších dětí a studentů. Také se jednoznačně prokázalo, že z jakékoliv obrazovky včetně interaktivní tabule si mnohem méně pamatujeme. A to už vůbec nemluvíme o dopadech online výuky na děti. Zvláště v Čechách, kde trvala velmi dlouho…
Nejsem zarytý nepřítel mobilů, ale u malých dětí jsem silně proti. U mladých pak samozřejmě několik minut nehraje roli, ale 5 hodin už ano. Spousta rodičů se domnívá, že pokud jejich dítě nebude mít jako ostatní spolužáci chytrý telefon, tablet a nebude na sociálních sítích, tak skončí v úplné sociální izolaci. Já si ale myslím přesný opak – naopak nadměrné používání chytrých telefonů vede k sociální izolaci dětí.
Asi bych měl být rád, protože v posledních několika letech jsem zaznamenal rapidní nárůst počtu dětí a mladistvých, které rodiče posílají k nám na kurzy Školy paměti, aby se naučili opět koncentrovat a zlepšili si paměť... nevím, já ale moc rád nejsem.
A co bych jednoznačně doporučil?
- Do 5 let telefon nebo tablet téměř vůbec, hodně čtení knížek a často chodit ven. My to tak doma děláme a jde to.😊
- Doporučuji si přečíst bestseller Manfreda Spitzera Digitální demence nebo se podívejte na jeho přednášku The smartphone epidemic a také na moc pěkný rozhovor u Lucie Výborné s Martinem Janem Stránským Pozor IQ dětí se snižuje.