Máte doma školou povinné děti a poslední dobou jste strávili hodně času učením se s nimi doma? Možná jste byli překvapeni množstvím informací, které se děti musí učit. A jak jim to šlo? Zdálo se vám, že množství vynaloženého času zdaleka neodpovídalo naučené látce? Aby také ne! Většinu z nás totiž nikdo nikdy nenaučil, JAK SE SPRÁVNĚ UČIT. Vždy pouze zanělo, kolik a čeho se máme naučit. Třeba vás u toho martyria s učením online napadlo, jestli by nebyly nějaké pomůcky, jak se učit efektivněji. Naštěstí existují paměťové techniky a není vůbec těžké si je osvojit!
Již staří Římané používali paměťové techniky, díky kterým byli schopni ohromovat publikum několikahodinovými proslovy zpaměti. Je škoda, že v průběhu staletí paměťové techniky upadly v „zapomnění“… Naštěstí v poslední době slaví tak trochu renesanci. K čemuž se u nás ve Škole paměti snažíme přispět ☺ A když už jsme u té renesance, pojďme se podívat, jak si zapamatovat třeba takovou posloupnost hlavních umělecký směrů. Neplete se vám to maličko doteď? Jak to vlastně je? Byla dřív renesance, nebo baroko?
Hlavní umělecké směry do 19. století jsou?
románský sloh
gotika
renesance
baroko
rokoko
klasicismus
Tak jdeme na to! Předpokládejme, že názvy jednotlivých stylů již známe. Teď nám jde hlavně o to, naučit se, jak jdou po sobě . Buď si můžete jednotlivé názvy dokolečka opakovat, přičemž je pravděpodobné, že následně budete s posloupností váhat. Nebo se je naučíte pořádně . Názvy stylů jsou neuchopitelné, pro paměť tedy nezajímavé, a proto s nimi neumí pracovat. Naopak velmi dobře si pamatujeme cokoli zajímavého, vtipného, absurdního nebo emotivního. Takže jednoduchý trik, jak si zapamatovat správné pořadí, je vytvořit si nějaký vtipný, dostatečně absurdní příběh, který naši paměť zaujme. Každý bude mít jinou představu, mohlo by to vypadat třeba takto:
Představte si, jak čtete obrovský ROMÁN (románský sloh). Najednou ze stránek vyskočí Karel GOTT (gotika), nasedne do svého RENaultu (renesance) a zajede si do nejbližšího BARu (baroko). Tam hraje příšerně nahlas ROCKová hudba (rokoko), tak ji vypne a pustí CD s KLASICkou hudbu (klasicismus).
Stěžejní je si příběh opravdu živě představit a ještě několikrát zopakovat. Vytvoření příběhu vám zabere jen chviličku a navíc vám ušetří spoustu času, který byste museli věnovat opětovnému učení. No a ještě se při vymýšlení pomůcek a příběhů s dětmi u učení zasmějete ☺
Pojďme si to tedy ještě jednou zopakovat:
- Co obrovského jste četli?
- Kdo z toho vyskočil?
- Jakým autem odjel?
- Kam odjel?
- Jaká hudba tam nahlas hrála?
- A CD s jakou hudbou tam nakonec pustil?
- románský sloh
- gotika
- renesance
- baroko
- rokoko
- klasicismus
Možná jste si mysleli, že paměťové techniky jsou jen taková legrácka, kterou můžete použít maximálně na to, jak si zapamatovat pár položek nákupu. Kdo ale techniky ovládá, může je perfektně využít při studiu dějepisu, literatury nebo zeměpisu, ale i na takové záludnosti, jako jsou chemické prvky či celé státnicové otázky.
Přesvědčit jste se mohli v množství článků na našem blogu Školy paměti. Tisíce lidí také využívají paměťové techniky pro učení slovíček. S naší aplikací 2000 SLOVÍČEK je totiž učení jazyků zábava a slovíčka zůstávají navždy v hlavě!